مقالات آموزشی

روش های محافظت از چوب

Wood-protection-methods

روش‌های محافظت از چوب فضای داخلی و خارجی

امروزه در بسیاری از طراحی‌های دکوراسیون شاهد استفاده روز افزون از چوب در فضای داخلی و خارجی ساختمان هستیم، پس باید با روش های محافظت از چوب نیز آشنا شویم.

و اما دکوراسیون چوبی مانند مبلمانی که از چوب ساخته شده‌ است، همگی نیاز به مراقبت و محافظت دارند. چوبی که در دکوراسیون به کار رفته است باید از آن مراقبت شود، در غیر این صورت با گذر زمان پوسیده و خراب می‌شود.

حفظ چوب باعث افزایش عمر و دوام آن در برابر آفاتی مانند حشرات یا قارچ‌ها می‌شود. مبلمان چوبی و سایر سازه‌های ساخته شده از چوب واقعی برای سالم نگه داشتن چوب در برابر پوسیدگی به محافظت نیاز دارند. با انجام مجموعه کارهای مهم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، طول عمر وسایل چوبی خود را افزایش دهید.

به صورت کلی چوب از جمله مصالحی است که از آن در مراحل ابتدایی ساخت یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزء مصالح اصلی در ساخت و ساز می‌باشد.

از چوب یا از تنه درختان بریده شده، فرآورده‌های بسیار زیادی تولید می‌شود، به صورتی که چوب را در اندازه‌های مختلفی برش می‌دهند و هر کدام در یک بخش قابل استفاده است.

به طور مثال از چوب درختان جوان که از تراکم بیشتری برخوردارند و نمی‌توان از آنها برای کارهای دکوراتیو استفاده کرد برای تولید تخته بنایی و تخته های قالب‌بندی استفاده می‌شود.

ولی از چوب درختان با سن بیشتر و بزرگ استفاده‌های بسیاری می‌شود. به عنوان نمونه از مغز چوب که کیفیت بیشتری دارد برای چوب نمای ساختمان‌ها و ترموود استفاده می‌شود و از کناره‌های آن برای چوب‌های چهار تراش، بايو درب چوب مورد استفاده می‌گیرد و همچنین برای چهارچوب درب و  … .

تمیز-کردن-چوب

محافظت از محصولات چوبی فضای داخلی

از وسایل چوبی به درستی نگه داری کنید

یکی از روش‌های نگهدای از چوب محصولات فضای داخلی برای جلوگیری از ایجاد لکه و یا آسیب بر اثر گرما این است که همیشه هنگام قرار دادن لیوان بر روی میزها و کانترهای چوبی از زیر لیوانی استفاده کنید و هرگز اشیاء داغ مانند غذای گرم را به طور مستقیم بر روی آن ها قرار ندهید.

برای محافظت از میز ناهارخوری در برابر ریختن مواد غذایی و نوشیدنی روی آن، حتما قبل از سرو غذا سفره یا پارچه‌ای روی میز چوبی خود پهن کنید.

پاک کردن گرد و خاک از روی چوب

هیچ یک از افراد واقعاً دوست ندارد گرد و غبار روی وسایل چوبی بنشیند، زیرا ظاهر خوبی ندارد و به مرور باعث کدر شدن رنگ چوب فضای داخلی می‌شود. یکی از روش‌های نگهداری از چوب که باید به آن اهمیت داد پاک کردن ذرات خاک موجود در هوا است که بر روی چوب می‌نشینند و قادرند یک لایه لکه را بر روی چوب بسازند که سطح را خراش می‌دهد. از بین بردن مکرر گرد و غبار از وقوع این اتفاق جلوگیری می‌کند. برای آسیب نرسیدن به چوب، همیشه با یک پارچه نخی نمناک و یا پارچه های میکرو فایبر اقدام به پاک کردن سطحوح چوبی کنید.

مراقبت-از-چوب-فضای-داخلی

از چوب لوازم چوبی در برابر مواد شیمیایی محافظت کنید

اکثر پولیش‌ها و اسپری‌های تجاری حاوی مواد نفتی یا روغن سیلیکون هستند تا زمانی‌که آن را روی چوب اعمال می‌کنید اثر براق کنندگی و محافظتی داشته باشند. از این نوع محصولات شیمیایی بیش از حد استفاده نکنید، زیرا می‌توانند باعث ایجاد ترکیباتی شوند و زمانی‌که با خاک ترکیب می‌شوند، سطحی چسبناک را ایجاد کنند. همیشه در استفاده از این نوع محصولات از محصولی با درصد چربی مناسب استفاده کنید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

وسایل چوبی خود را تمیز نگاه دارید

گاهی اوقات از بین بردن گرد و غبار به تنهایی کافی نیست و لازم است که مبلمان چوبی خود را تمیز کنید. هرگز از پاک کننده‌های چند منظوره استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رسیدن به بافت اصلی چوب می‌شوند. با استفاده از لکه بر چوب که به راحتی از بازار و یا سایت همل ایران قابل تهیه هستند، که براساس نیاز خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش نگهداری از چوب و تمیز کردن آن این است که اگر لکه ای دارید که به شدت خیس یا چسبنده شده است، یک پارچه را در آب آغشته کنید و کمی مایع ظرفشویی روی آن ریخته و تا حد امکان پارچه را فشار دهید و آن ناحیه را به آرامی پاک کنید. حتماً پس از شستشو با استفاده از یک پارچه مرطوب سطح را پاک کنید تا اثر مایع شوینده از سطح چوب پاک شود و سپس با یک پارچه خشک سطح را خشک کنید.

چوب را روغن کاری کنید

روغن-چوب

اگر از وسایل چوبی مدت زمان زیادی استفاده کرده‌اید، احتمال دارد چوب آن خشک شده باشد و نیاز به روغن کاری مجدد داشته باشد. با تمیز کردن آن با صابون روغنی یا پاک کننده‌های مناسب دیگر شروع کنید، سپس با استفاده از روغن چوب فضای داخلی ، چوب وسایل خود را روغن کاری کنید که باعث افزایش طول عمر و زیبایی آنها می‌شود.

محافظت از محصولات چوبی فضای خارجی

در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری سازه‌های چوبی در فضای باز، نوع آب و هوای منطقه سکونت شما می‌باشد. به عنوان مثال در مناطق کویری و گرم مهم‌ترین خطر اشعه‌های مضر خورشید (ماوراء بنفش) می‌باشد و باید به دنبال راهی برای محافظت از محصولات چوبی در برابر اشعه‌هایی همچون UV باشید و یا اینکه اگر در مناطق مرطوب فعالیت دارید باید از چوب در برابر آب و رطوبت و آب گریز کردن (ضد آب) سازه محافظت کنید.

راه-های-محافظت-از-چوب-

استفاده از بتونه چوب

رنگ آمیزی شامل چند بخش مختلف است که بتونه کاری یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های آن محسوب می‌شود. بتونه چوب نقش مهمی در پوشش‌دهی درز، ترک و سوراخ دارد و معمولا از بتونه مخصوص چوب استفاده می‌کنند. توصیه ما این است که برای سازه‌های فضای خارجی، سعی کنید از چوب‌های بدون درز و سوراخ استفاده کنید که نیاز به بتونه‌کاری نداشته باشید در غیر این صورت حتما از بتونه چوب استفاده کنید تا از چوب آن محافظت شود.

بتونه-کاری-چوب

رنگ چوب

در رنگ آمیزی چوب به کار رفته در محصولات چوب فضای خارجی باید دقت کنید که تمامی قسمت‌ها، گوشه و کنار، زوایای مختلف و … را رنگ بزنید. زمانی‌که که یک بخش کوچک از چوب رنگ آمیزی نشود، با نفوذ رطوبت یا سایر آسیب‌ها این مشکل به تمامی قسمت‌ها نفوذ می‌کند.

سعی کنید چند بار یا اگر بخواهیم خودمانی‌تر بگوییم، از چند دست رنگ برای پوشش‌دهی سطح چوب استفاده نمایید. از نکات مهم در رنگ آمیزی این محصولات نوع رنگ چوب است که باید دقت کنید که از رنگ‌های فوری مانند سیلر، کیلر، پلی اورتان، نیم پلی استر و… استفاده نکنید. زیرا این رنگ‌ها محافظت کمتری از چوب محصولات فضای باز می‌کنند و به مرور پوسته پوسته می‌شوند.

رنگ-چوب

شرکت همل که امروزه پیشرفت چشمگیری در صنعت چوب و ساخت رنگ چوب و روغن چوب کرده است، یکی از معدود شرکت‌هایی است که با استفاده از فرمولاسیون گیاهی محصولات خود را تولید می‌کند که برای سلامت انسان و محیط زیست زیانی ندارد و همل ایران تنها نماینده رسمی این کمپانی بزرگ اروپایی در ایران می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *